Een paar weken geleden schreef ik over mijn eerste, wankele stappen op Weight Watchers – gebied. Geen idee waar ik aan begon, maar veel goede verhalen gehoord en mijn oude dieet hielp me duidelijk niet meer. Inmiddels ben ik twee weken verder, heb ik me wat meer verdiept in het hele WW (tegenwoordig heet het geen Weight Watchers meer maar gewoon WW) en ben ik natuurlijk ook wat afgevallen. Een update!

WW Freestyle

Afvallen Meetlint

Ik heb gekozen voor WW Freestyle. Bij deze methode dieet je online, of via een app op je telefoon. Op basis van je lengte, je lichaamsgewicht en je doelen krijg je een bepaald aantal WW Smartpoints toebedeeld dat je per dag te besteden hebt. Alles wat je eet of drinkt ‘kost’ je punten. Uitzondering daarop zijn de dingen die op de zogeheten 0-puntenlijst staan, die mag je eten zonder dat er punten voor gerekend worden.

Naast je dagelijkse portie punten krijg je ook een aantal weekpunten. Die kun je gebruiken voor een uitspatting, zoals een feestje of een avondje onbezorgd uit eten. Zo houdt WW het diëten ook nog leuk en kun je gewoon mee blijven doen met de leuke dingen zonder je helemaal suf te puzzelen over wat er wel of niet in je dieet past. Heel prettig!

Punten sparen en Fitpoints

Wanneer je op een dag niet al je punten gebruikt, kun je er een beperkt aantal meenemen naar de volgende dag. Niet allemaal, want het is niet de bedoeling dat je punten gaat ‘sparen’. Dan loop je namelijk het risico dat je op een dag te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt. Gebruik je meer dan je dagpunten, dan worden de extra punten van je weekpunten af gehaald.

Naast alle ‘eetpunten’ zijn er ook Fitpoints. De naam zegt het al, deze punten krijg je als je beweegt. Je kunt de WW app linken aan je stappenteller, Health app of Fitbit, of je kunt zelf invoeren. Hierbij tellen ook de huishoudelijke karweitjes als stofzuigen, de was doen en de ramen zemen gewoon mee. Heb je op een dag meer dan het minimum aantal Fitpoints gescoord, dan kun je alle punten die daarboven zitten ook weer inruilen voor iets extra’s op het menu. Handig!

Tellen en ruilen

Vijf (bijna) gratis ontspannende activiteiten - koken

Het is al met al wel een soort sport om binnen je punten te blijven en je maaltijden dus zo te plannen dat ze goed in je dagpunten passen. Als je afvalt (en dus lichter bent) daalt het aantal dagpunten dat je mag besteden mee. Het blijft dus wel een uitdaging om je maaltijden en tussendoortjes zo goed mogelijk in te passen!

Voor mij valt het tot nu toe mee. De meeste dingen die ik eet passen goed in mijn punten. Wel moet ik af en toe opletten dat het avondeten niet te veel punten opsnoept, en die uitgebreide zondagse ontbijtjes hakken er ook flink in… maar een of twee keer per week mag ik me toch echt wat meer uitleven en mijn weekpunten inzetten. Daar zijn ze tenslotte voor!

Fijne community

Naast al het puntengeweld is er ook veel support. Zelfs als je alleen online bezig gaat en dus eigenlijk niet het contact hebt met een WW-groep, is er een hele fijne online community om je goede en je slechte dagen, je vragen en je frustraties mee te delen. Er worden veel mooie recepten gedeeld waarmee je jouw punten heel slim kunt inzetten en er worden tips gedeeld voor mensen die net beginnen (zoals ik). Superfijn om zo’n mooie community om je heen te hebben, en ook de voor-en-na foto’s die door veel mensen gedeeld worden geven je toch de moed om weer door te gaan – want ik wil uiteindelijk natuurlijk ook vol trots zo’n foto kunnen laten zien!

De resultaten

Afvallen met WW is geen race. En dat moet je je wel bedenken voor je eraan begint. Er zijn diëten waarbij je echt elke week een of twee kilo verliest. WW hoort daar niet bij. In de beginperiode gaat het hard, maar daarna kan het ook minder snel gaan, en dan bedoel ik met onsjes tegelijk. De WW-community heeft hiervoor zelfs #teamslak in het leven geroepen en het is dus echt een ding. Maar ook de ‘slakken’ worden van harte aangemoedigd om het niet op te geven, want ook 200 gram minder is afvallen! En met een lange adem kom je er ook.

Anyway, na twee weken WW weeg ik inmiddels een ruime twee kilo minder dan voorheen. Dat is een lekker begin! Ik hoop dat het zo doorgaat en dat ik #teamslak nog even niet hoef tegen te komen. Er moet nog een hoop extra vanaf, maar ik heb goede hoop!


0 reacties

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: